tiistai 15. joulukuuta 2015

Viha-rakkaussuhteemme puhelinmyyntiin

Karvat nousevat pystyyn. Puhelinmyynti. Tuo yleisesti vähiten arvostetuin ja eniten vihatuin myynnin muoto. 


Näetkö sinä itsesi päivittäin istumassa hiljaa pölyisessä kirjastossa? Tai napakassa puvussa jämäkästi pankissa? Me emme. Myyntityö on kaikkea muuta kuin tylsää toimistohommaa. Siihen liittyy omat haasteensa, mutta se on monelle elämäntapa ja palkitseva ammatti. Siksi me Pinklinkillä myyjinemme halusimme tarttua myynnin ennakkoluuloihin ja päätimme raottaa kaikille ovea todelliseen myynnin maailmaan.

Miten myyntityö on muuttunut?


Sanasta myyminen tulee edelleen monelle mieleen myyntimiehen irvikuva. Vieläkin saatetaan luulla, että myyjät vain huijaavat, tyrkyttävät ja tuputtavat tuotetta. Vanhanaikainen imurikauppaaminen ovelta ovelle tai tuotteen tyrkyttäminen ovat joskus riittäneet asiakkaiden saamiseksi ja pitämiseksi, mutta eivätpä riitä enää, varsinkaan pidemmän päälle. Ajat myynnissä ovat muuttuneet. Kuluttaja on kuningas. Yritykset ovat asiakkaita varten eikä toisin päin. Pärjätäkseen nykypäivänä yritysten tulee olla asiakaskeskeisiä, keskittyä ylittämään odotuksia, luomaan elämyksiä ja tuottamaan kilpailukykyisiä, personalisoituja palveluja.
Kaikki tieto tuotteesta on nykyään asiakkaan saatavilla ja asiakas saattaakin tietää tuotteesta jopa enemmän kuin myyjä itse. Asiakas usein etsii itsenäisesti kaiken saatavan tiedon tuotteesta ennen ostamista. Myyjän rooli tällöin varsinaisessa ostotilanteessa on olla vain opastamassa asiakasta, tehdä ostaminen helpommaksi ja etsiä ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Muuttuneista ajoista huolimatta kylmä myyminen ja puhelinmyynti toimivat edelleen ja ovat hyvä lisä toimivaan liiketoimintaan. Yrittäjälle se on näppärä ja edullinen keino tavoittaa asiakkaita. Anyway, myyjät saattavat asiakkaat ja oikeat yritykset sekä tuotteet yhteen.

”Myymisestä on tullut ”puhtaampaa”. Kaupanteko on pitkäjänteisempää ja tarkoituksena on luoda pysyviä asiakaskontakteja”


The Dark Side


Kuitenkin uutena myyjänä ajatus siitä, että itse tulisi puhelimessa myydä jollekin omaa tuotetta on hurja. Miksi ihmiset ostaisivat juuri minulta? Enkö häiritse heitä? Eikös meitä puhelinmyyjiä vihata? Eikö se ole itsestäänselvyys, että mun tuote on paras?
Myyntityö ei ole ruusuilla tanssimista. Erilaiset haasteet, kieltävät vastaukset sekä hankalat tilanteet ja ihmiset kuuluvat myyjän työhön. Kontakteja täytyy ottaa paljon, sillä kaikille ei vain sovi tämä tuote. Asiakkailla on hallituksen päätöksiä, periaatepäätöksiä, vaimoja ja pomoja…

 ”Myyntityö alkaa vasta ensimmäisen ei:n jälkeen.”

Syystä tai toisesta myyjiä saatetaan haukkua tai puretaan päivän turhautumiset puhelimessa ja lyödään lopuksi luuri korvaan myyjälle. Jos myyjän työ olisi helppoa, kaikki tekisivät sitä. Kaikki asiakkaat eivät ymmärrä, että myyjät ovat vain tunnollisia työntekijöitä ja ihmisiä puhelimen toisessa päässä.

Hyvä myyjä kuitenkin tietää, että raivoava asiakas puhelimen toisessa päässä antaa negatiivisen kuvan vain itsestään tai yrityksestään. Hyvä myyjä ymmärtää, että olemme kaikki vain ihmisiä, erilaisilla tarpeilla ja kaikilla on välillä huonoja päiviä. Hyvä myyjä ei muun muassa ota hankalia tilanteita tai asiakkaita henkilökohtaisesti. Hyvä myyjä painaa huikealla asenteella ja tsempillä eteenpäin.

”Haastavinta myyjän työssä on saada pirteys ja tsemppi päälle niinä pahimpina päivinä, mutta kyllä se aina sieltä tulee.”

Myyntityön salaisuus


Miten ihmeessä he sen tekevät? 

”Asenne ratkaisee.” 

Myyjän työssä itsevarmuus on kaiken a ja o. Epävarmuus tai muut negatiiviset tunteet eivät kuulu myyjän työhön, sillä ne vaikuttavat suoraan asiakaskokemukseen. Myyjän itsevarmuus lähtee tuotetietämyksestä, oman tyylin ja argumenttien harjoittelusta sekä kokemuksesta. 

”Tiedä mitä myyt. Tutustu tuotteeseen.” – tieto on valtaa.
”Selling starts after the first no – be prepared to that.”
”Oma asenne ratkaisee. Usko omaan tekemiseen. Negatiivisuus tarttuu ja vaikuttaa sekä omaan että muiden tulokseen.”

Haasteista selviää vain kokeilemalla ja oppimalla sekä kokeneemmilta kysymällä. Luovuttaa ei saa. Tärkeimmiksi myyjän ominaisuuksiksi mainittiin periksiantamattomuus, positiivisuus ja sanavalmius. Myös kiinnostus myyntityöhön on välttämätön, jotta motivaatio pysyy kohdallaan ja päästään huipputuloksiin. Myyntityön useasti oppii vain harjoittelemalla.


Myyntityön ihanuus


Työ on erittäin palkitsevaa! Sosiaalisten myyjiemme mielestä ihanat, erilaiset ihmiset ja asiakkaat ovat yksi paras osa tässä työssä. "Onnistumisen tunne yhdessä asiakkaan kanssa on niin vahva, että sillä jaksaa pitkälle." Asiakkaan auttaminen ja se että joku kuuntelee, luottaa, hyväksyy ja innostuu kanssasi ovat palkitsevia asioita ja hetkiä.

Tukiverkkona toimii huikea, energinen työporukka, jonka avulla selviää päivästä kuin päivästä. Yhteishenki, tsemppaamisen meininki ja kaikkien asenne ovat tärkeitä jokaisen jaksamisen kannalta. Täällä Pinklinkillä työporukka on yksi parhaista asioista. Meillä on tiivis ja tsemppaava yhteisö, johon on helppo tulla suoraan Suomesta. Ja vielä helpompi jäädä.

Pinklinkin pikkujouluporukkaa Centro Finlandiassa
Myyntityö on eloisaa, sosiaalista ja kunnianhimoista työtä. Myyntityö sopii myös joustavuutta ja itsenäisyyttä kaipaavalle ihmiselle. Voit vaikuttaa omaan palkkaasi ja työaikaasi. Voit myös työskennellä suhteellisen itsenäisesti, vaikkapa kotoa käsin. Myyntityössä oma ahkeruus todella palkitaan ja jos olet kova tekijä, on sinulla vain taivas rajana!

"Kun on päiviä jolloin ei vain jaksa, on ihana täällä Pinklinkillä muistaa että olemme Espanjassa. Kun kurkkaat ikkunasta porottavaa aurinkoa, on elämä ja työnteko aina himpun verran mukavampaa."



Myyntityön annit ja opit


”You’ll learn good negotiation skills and argumentation skills. I’m not afraid to communicate on phone or generally.”

Myyntityö on yllättävän simppeliä asiakaspalvelua ja ihmisten kanssa kommunikointia. Myymällä sosiaaliset sekä neuvottelutaitosi paranevat, opit sanavalmiutta sekä luottamaan itseesi. Opit periksiantamattomuutta, kykyä kommunikoida ja argumentoida erilaisten ihmisten kanssa. Kehität myös tiimityötaitojasi ja ryhmässä työskentelyä. 

”Opit kuuntelua, kuuntelua ja kuuntelua." "Ääni voi olla työväline muillakin kuin laulajilla.”


Synnytäänkö myyjiksi vai voiko taidon oppia?


Myymisen taito on täysin opittavissa. Se on omasta tahdosta kiinni. Kaikessa voi onnistua jos pistää tapahtumaan. Jotkut luonteenpiirteet ovat toki avuksi myyntityössä, kuten määrätietoisuus ja periksiantamattomuus.

”Jokaisella on mahdollisuus menestyä. Hyvälle myyjälle ei ole valmista muottia. Ole rohkea ja laita itsesi täysillä likoon. Menestys on mahdollista jos luottaa itseensä.”

”Aina kannattaa kokeilla tietääksesi sopiiko puhelinmyynti juuri sinulle.”


Parhaimmillaan myyntityö tuottaa asiakkaalle sekä myyjälle lisäarvoa, tuo ratkaisuja, uusia yhteyksiä ja palkitsevan ammatin sitä haluaville.
Meidän myyjämme pitävät työstään. He eivät odota samaa kaikilta asiakkailtaan, mutta seuraavan kerran kun puhelinmyyjä soittaa, kuuntele hetki. Voit oppia jotakin.

Näihin merkkeihin on mukava lopetella tätä vuotta. Emme malta odottaa mitä ensi vuosi tuo tullessaan!



Mukavaa Joulun alkua kaikille,



markkinointiassistentti & myynnin tuki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti