maanantai 16. kesäkuuta 2014

Sisämaasta rannikolle

Neljän kuukauden Sevillan työharjoittelujakson jälkeen oli aika pakata tavarat, jättää ainakin toistaiseksi jäähyväiset Andalusian pääkaupunkiin jääville ystäville ja siirtyä kohti aurinkorannikkoa ja tarkemmin Fuengirolaa sekä yritystä nimeltä Pinklink.

Saavuin Costa Del Solille Torremolinoksen kaupunkiin jo yksitoista päivää ennen töiden aloitusta, jotta ehtisin katsella ympärilleni, pitää vähän lomaa ja toki käydä myös katsastamassa tulevan työympäristöni. Nyt viedään toisen viikon toista päivää jäljellä toista tuntia ja työharjoittelu on lähtenyt enemmän kuin hyvin käyntiin täällä Pinklinkillä. Töitä on riittänyt ja välillä on tuntunut, ettei työ tekemällä lopu... Eikä se lopukaan. Pieniä ja isompia ongelmia riittää ja vaikka välillä saatan ulospäin näyttääkin hiukan kiukkuiselta tai väsyneeltä, niin minusta on mukavaa joka aamu tänne raahautua.

Työnkuvakin on mukavan monipuolista ja ainakin tähän mennessä työpäivät ovat menneet nopeasti ympäri toimistoa pyöriessä. Parasta paikassa ovat kuitenkin hienot ja mukavat ihmiset, joita on koko firma täynnä, eikä ole tosiaan tarvinnut tuntea itseään ulkopuoliseksi vaan hyvin täällä on otettu vastaan.

Minä olen nimeltäni Kim ja olen 31-vuotias IT-opiskelija, jonka kotipaikka Suomessa oli ja on Helsinki. En siis ole ensimmäistä kertaa Espanjassa työn merkeissä, vaan muutama vuosi sitten vietin reilut puoli vuotta Kanarian Saarilla, joten espanjalaisessa kulttuurissa ei ollut sen ihmeempää opettelemista Sevillassa kuin täällä Costallakaan.

Omalla kohdallani ulkomaille eikä varsinkaan Espanjaan lähtöä tarvinnut miettiä käytännössä lainkaan. Suomeen olin muutaman vuoden aikana ehtinyt jälleen leipiintyä eikä kotimaassa ollut ketään, joka olisi jäänyt rannalle ruikuttamaan, kun toinen karkaa ulkomaille.


Espanja on sen verran juurtunut tähän mieheen, että parhaiten kuvannee lause: "Mies voi lähteä Espanjasta, mutta Espanja ei lähde miehestä" enkä ole työharjoittelun jälkeen aikonut Espanjasta lähteäkään... kuin käydäkseni valmistumassa Suomessa ja hakeakseni loput tavarat kylmästä Pohjolasta. 

-Kim, mikrotukiharjoittelija


perjantai 6. kesäkuuta 2014

Espanjaan tutustumassa


Minun tarinani alkaa alkuvuodesta, jolloin tulin IT-tuki harjoittelijaksi Pinklink yritykseen ja astuin myös ensimmäistä kertaa Espanjan maaperälle. Nimeni siis on Kurosh ja opiskelen Haaga-Helian tietojenkäsittelyn laitoksessa ja erikoistumislinjani on ohjelmistokehitys.

Olen nyt viimeisimpiä päiviä viettämässä Espanjan auringossa ja voin sanoa, etten kadu yhtään päätöstäni lähteä Espanjaan ja kerron kohta eri syitä siihen.  Katso esim. alla olevaa kuvaa. Kuten kaikki ulkosuomalaiset ja ulkomaalaiset yleensäkin sanovat niin miten olisin muka voinut katua päätöstäni hakea tänne…
Benalmadenan 'Puerto Marina'


Vaikka minua askarrutti todella paljon Espanjaan tulo ja olin saanut jo työharjoittelupaikan niin mietin, että pitkällä tähtäimellä harjoittelun suorittaminen Espanjassa toisi minulle paljon enemmän hyötyä, koska kansainvälisillä työmarkkinoilla nykyään vaatimuksena on jonkinlainen kansainvälinen kokemus.

En voi sanoa, että Suomessa suoritettu työharjoittelu olisi ollut mitenkään huono idea koska suomalainen teknologiaosaaminen on huippua, mutta tilaisuus, jossa sain työskennellä suomalaisessa yrityksessä ja vielä sen päälle pieni fakta, että tämä kyseinen yritys sijaitsee Aurinkorannikolla sai minut täysin vakuuttuneeksi, että tämä tulee olemaan todella hyvä päätös, koska suomalaiset yritykset nykyään arvostavat ulkomailla suoritettua harjoittelua/työtä, koska se kertoo henkilön valmiudesta ja osaamisesta todella paljon.
Fuengirolan ranta

Pinklink, yrityksenä oli erittäin mukava paikka. Nautin täysin täällä ollessani koska kaikki olivat erittäin ystävällisiä aina esimiestasolta, puhelinmyyjiin ja hallintoa ylläpitäviin henkilöihin. Sain paljon kokemusta niin teknologiaosaamisen kannalta kuin ihmisten tuntemisessakin. Minulle annettiin yrityksessä vapaat kädet ja niin huonossa kuin hyvässä, olen siitä erittäin kiitollinen koska sain erittäin paljon kokemusta ja ymmärrystä mitä minun osaamisessani on vielä kehittämisen varaa (tiedän nyt ainakin, että erikoistuminen tiettyyn asiaan ei aina ole viisain tapa edetä, joten tulen varmaan laajentamaan osaamisaluettani ).

Pinklinkissä, kuten kaikissa muissa työpaikoissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta voin kirjoittaa ihan rehellisin mielin, että kaikki positiiviset puolet päivittävät nopeasti kaikki negatiiviset  puolet ja kuten olin aikaisemmin kirjoittanut, porukka oli mielettömän ystävällinen ja tunsin heti oloni kotoisaksi.


Opin myös itsenäistymään ja ottamaan vastuuta työnteossa ja ymmärsin heti alussa, että toisin kuin Suomessa, täällä minut otettiin aika tosissaan ja harmittelen tiettyyn rajaan saakka, että en ennen tuloani ymmärtänyt miten arvokasta oman korkeakouluni (Haaga-Helia)  ja suomalaisten korkeakoulujen antama opetus ylipäätänsä on. Asiat, jotka monet luulivat olevan itsestäänselvyyksiä olivat kullanarvoisia Espanjan kaltaisessa maassa eli kaikki osaaminen on aina arvokasta.
Malaga

Tiedän myös, että pelko ongelmista Espanjassa esim. raha-asioista voi olla oikeutettua tietyissä tilanteissa, mutta rahoituksen puolelta voin myös sanoa, että jos sinulla on edes hieman rahaa säästössä niin se riittää minun mielestä ainakin alkuun Espanjaan lähtöä varten, koska Erasmus joka tapauksessa tulee rahoittamaan työharjoittelua tuillaan heti alkuun. Oppilaitokset myös myöntävät tietyn suuruisen rahoituksen, jonka päälle voit myös saada Kelalta täydet tuet Espanjassa asumista varten, jos siis kyseessä on työharjoittelija. Rahoituksella voi elää ihan todella mielekästä arkielämää ainakin omasta mielestäni, koska hintataso on Suomeen verrattuna erittäin halpa, varsinkin jos osaa mennä paikallisten suosimiin kauppoihin.
Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että Espanjassa suoritettu työharjoittelu oli todella mielenkiintoista ja tulen varmasti tulemaan takaisin jos mahdollisuus tulee vastaan.

Sevilla

Jos siis ketään kiinnostaa vähäänkään lähteä Espanjaan, niin suosittelen sitä erittäin paljon. Lupaan ainakin omalta osaltani, että täällä on paljon tekemistä, nähtävää ja koettavaa vaikka jäisi tänne asumaan koko iäkseen, mutta se on jo toinen tarina ;)

Ronda

Asioita, joita kannattaa muistaa ennen lähtöä on tietenkin se, että kannattaa pitää mieli avoinna ja olla halukas kokemaan uusia asioita ja kulttuureita sekä halukas näkemään uusia paikkoja. Espanja on yleisesti ottaen erittäin kansainvälinen paikka, varsinkin jos puhutaan Fuengirolasta, joka on turistien suosima ja täyttämä paikka. Kannattaa myös muistaa, että ennen tänne lähtöä on hyvä osata pari espanjan kielistä sanaa koska se tulee helpottamaan erittäin paljon paikallisten kanssa asioimisessa (vaikka englantia osataan suhteellisen hyvin kaikissa paikoissa). 

Erittäin antoisaa kesää kaikille ja hyviä lomia!

Terveisin,
Kurosh





perjantai 9. toukokuuta 2014

Odotukset korkealla

Terveppäterve,

olen Joona, yrityshallinnon opiskelija ja tulin juuri Pinklinkinlle esimiestyön/henkilöstöhallinnon työharjoitteluun.

Minulla on nyt toinen päivä menossa, joten itse työstä minulla ei ole vielä mitää erikoista sanottavaa. Ainoastaan kerrottavana on, että minut on otettu erittäin hyvin vastaan ja kaikki ovat olleet avuliaita aina apua pyytäessä.

Työstä kun minulla ei ole paljon kerrottavaa vielä, niinpä kerron miten päädyin Espanjaan ja Pinklinkille. Kaikkihan alkoi, kun aloin miettimään harjoittelupaikkaa johon menisin. Sain muistaakseni siinä maaliskuun alussa koulun sähköpostiini harjoittelupaikka ilmoituksen Pinklinkiltä ja päätinpä sinne hakea. Ja sehän sitten tärppäsi. 


Minullahan oli tavallaan jo kaksi “varmaa” harjoittelupaikkaa. Sanoin heille (onneksi), että vastaan maaliskuun loppuun mennessä. Mietinkin siinä maaliskuun aikana itsekseni, että viettäisinkö taas tavallisen kesän tutuissa ja turvallissa (tylsissä) maisemissa vai lähtisinkö etelän lämpöön kohti tuntematonta. Täällä sitä nyt ollaan.

Minulla on aina ollut mielessä, että haluan työskennellä ja elää ulkomailla jonkin aikaa, joten nyt kun tuli tämä mahdollisuus, niin en voinut olla käyttämättä tätä hienoa tilaisuutta. Ja kun työtehtävät vaikuttivat erittäin mielenkiintoisilta, eikä minulla ollut mitään estettä ja huolehdittavaa Suomessa, niinpä päätin lähteä Fuengirolaan puoleksi vuodeksi.

Pinklinkin tarjoama paikka päihittää Suomessa minulle tarjotut paikat selvästi. Työn kuva on monipuolisempi ja haastavampi kuin mitä Suomessa olevat paikat olisivat olleet. Tulen täällä paremmin toimeen taloudellisesti kuin Suomessa (Kiitos Erasmus ja muut apurahoja tarjoavat tahot) ja lisäksi täällä saan oikeasti vaikuttaa asioihin mitä teen työssäni. Opettajani oli oikeassa, kun suositteli lähteä harjoittelemaan hieman pienempiin yrityksiin. Ja tietenkin Espanjan aurinko lämmittää ihan kivasti. :) 

En ole kerennyt tutkimaan Fuengirolaa vielä kunnolla, mutta ensi vaikutelmana tämä vaikuttaa ihan mukavalta paikalta. Meno on melko kansainvälistä, mutta suomella ja englannilla pärjää. Tavoitteenani on kuitenkin opetella espanjaa mahdollisimman paljon..

Itse ainakin suosittelen kaikkia lähtemään ulkomaille, jos siihen tulee mahdollisuus. Se antaa enemmän kuin se ottaa ja aina on mahdollisuus palata kotiin, jos se ei napannut.

Tässäpä tais olla kaikki mitä sain näin alkuvaiheesta kirjoitettua, eli heipähei..

-Joona

maanantai 31. maaliskuuta 2014

Suomirokkia



 

Perjantaina Fuengirolassa rokattiin Apulannan tahtiin!

Pinklink oli yksi kuudesta keikan sponsorista ja keikan loistavuutta ajatellen - kyllä kannatti! Loistava setti menneiden vuosien hittibiisejä sekä hiemanuudempaakin tuotantoa.

MTV uutisoi keikasta











Pinklinkin promotytöt jakoivat halukkaille mainossytkäreitä, jotta kaikki pääsevät sytyttämään kynttilöitä ja suitsukkeita pimeinä kevätiltoina.

Tytöt nousivat myös lavalle pitämään työhaastattelua Uuno Turhapurolle, joka oli kiinnostunut Pinklinkillä työskentelystä - ja tietenkin Uuno puhelahjoillaan sai paikan itselleen!






maanantai 24. maaliskuuta 2014

Huikee meininki!

Lähdin Pinklinkille esimiesharjoitteluun Suomen talvea pakoon. En ollut aikaisemmin edes harkinnut lähteväni harjoitteluun ulkomaille, ja tänne tuleminen oli itsellenikin aika iso yllätys. Kertaakaan en ole joutunut katumaan tätä päätöstä – päinvastoin! Pinklinkillä työskentelee huikean ihana porukka erilaisia ihmisiä ja olen viihtynyt täällä enemmän kuin hyvin. Parempaa työyhteisöä en olisi voinut toivoakaan!

Työtehtäviini kuuluu mm. myyntitiimin tukeminen ja kannustaminen.  Olen päässyt tutustumaan laajasti esimiehen eri tehtäviin ja on ollut ilo huomata, kuinka paljon olen päässyt itse myös vaikuttamaan asioihin. Sain myös pienen myyntitiimin omalle vastuulleni ja sen johtaminen on ollut palkitsevaa. Tästä työstä on vaikea olla tykkäämättä.

Fuengirola on ollut ihanteellinen paikka asua ja sen lisäksi lähellä on upeita kaupunkeja, joissa suosittelen ehdottomasti vierailemaan. Vapaa-aikanani olen käynyt espanjan kielikurssilla, matkustellut, shoppaillut, viettänyt aikaa uusien ystävieni kanssa sekä tietysti nauttinut auringosta ja sen tuomasta energiasta. Voisiko parempaa harjoittelua kuvitellakaan?




Huhtikuun puolessa välissä on minun aikani palata Suomeen. Mukani lähtee iso kasa ihania muistoja ja tulen varmasti aina muistelemaan hymyissä suin aikaani täällä Espanjan Aurinkorannikolla.  Olen tutustunut aivan mahtaviin ihmisiin ja toivon, että tulen tapaamaan heidät vielä moneen kertaan. Kyllähän täällä tarvitsee päästä käymään vielä tulevaisuudessakin J Tulen ikävöimään tapaksia, espanjalaista kulttuuria ja tietysti eniten näitä ihmisiä!

-Noora, esimiestyön harkkari

keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Kun haluat enemmän työharjoittelulta

Haluatko päästä töihin omalle alallesi, saada hyvät työedut, rennon työyhteisön, kansainvälisen työympäristön, parantaa kielitaitoasi ja asua Aurinkorannikolla? Itse en edes osannut kuvitella, että työharjoitteluni pitäisi sisällä kaikkea tätä ja paljon muuta.
                Vaikkei paikka vastaa täysin nykyisiä opintojani, on se kuitenkin omaa alaani ja olen tyytyväinen, että sain tämän paikan vaikka lähellä oli myös harjoittelijan pesti Suomen Puolustusministeriössä.  Näin rentoa työpaikkaa ja useita etuja ei moni firma tarjoa. Mieluummin laitan tennarit tai ballerinat jalkaan, kipaisen aamulla palmujen ja suihkulähteiden koristelemien katujen ohi töihin aamupalalle, kun kuljen lumisateessa tai loskassa talvisaappain pipoon ja toppatakkiin pukeutuneena tunnin matkan Helsingin läpi pukumiesten täyttämään ministeriöön.
                Työkokemus ulkomailla pistää silmään CV:ssä yhtä hyvin, lisäksi PinkLink maksaa harjoittelijoidensa kieliopinnot. Espanjan maikkani on aivan ihana, siksi yksityistunnitkaan eivät tunnu raskailta. Vaikkei olisi aiemmin espanjaa opiskellut, tänne on helppo tulla sillä kieltä pääsee oppimaan sekä käytännössä, että opettajan ohjauksella.  Suomi-ikäväkään ei ole ollut, koska suomalaisia löytyy myös työpaikan ulkopuolelta, maitorahkaa saa Suomi-kaupoista ja Suomen tv:täkin näkee ilmaiseksi suomalaisissa ravintoloissa. Jos liika suomalaisuus ahdistaa voi hyvin viettää aikaa ystävällisten espanjalaisten ja brittiläisten ravintoloissa vaikka tapaksia ja siideriä nauttien.
                Rakastan matkustelua, uusiin ihmisiin tutustumista, eri kulttuureja, ulkoilua, rantoja, lämpöä, eläimiä, musiikkia, hyvää ruokaa ja juomaa, joita kaikkia Fuengirolalla on varmasti tarjota minulle koko 5 kuukaudeksi.  Uskomattomilta kokemuksilta en ole välttynyt.
                Viime syksynä Englannissa valencialainen täällä syntynyt kaverini sanoi, että minun pitäisi mennä Fuengirolaan töihin, jotta pääsen oppimaan kielen kunnolla ja matkustelemaan ympäri Espanjaa.  En olisi ikinä uskonut, että se tapahtuu oikeasti ja näin pian J


-Henna, taloushallinnon harkkari-

maanantai 3. helmikuuta 2014

Suomalaisia perinteitä

Mantelipuut kukkivat ja kevät tekee tuloaan


Perjantaina toimisto tarjosi työntekijöille mahdollisuuden saunomiseen Centro Finlandian saunassa ja monet pääsivätkin paikalle nauttimaan kunnon löylyistä!

Eniten tilaisuutta jännitti toimistomme brasilialaisvahvistus, joka ei koskaan ennen ollut käynyt kunnon saunassa, saatika virkistäytymässä viileässä vedessä saunomisen lomassa. Koko viikon hän panikoi tulevaa perjantaita ja kyseli kaikilta kokemuksia saunasta ja viileässä vedessä uimisesta sen jälkeen. Vielä perjantaiaamuna hän oli sitä mieltä, ettei uskalla kastautua meressä.

Kaikki kuitenkin kääntyi parhain päin ja jokainen saunoja selvisi ilman traumoja, suurin osa kävi jopa kastamassa talviturkkinsa meressä. Ei se merivesi loppujen lopuksi edes niin kylmää ollut, mitä olin ajatellut. Brasilialaisvahvistuksemme jopa myönsi pitävänsä saunasta ja uinnista hänelle tuli todella hyvä ja raikas olo!

Kaikki olivat tyytyväisiä iltapäivään ja varmasti Pinklink tulee saunomaan myös tulevaisuudessa!

-Krista